Jumaat, 12 Februari 2010

Steve McCurry

Lawatan ke Muzium Kesenian Islam telah menambahkan beberapa ilmu khususnya berkaitan dengan khazanah Islam. Bukan itu sahaja, malah kedatangan kami ke sana seperti melangkah kaki kanan apabila pameran mengenai Steve McCurry juga dipamerkan. Lawatan saya ke sana adalah untuk mengisi ruang waktu yang ada di samping menambah ilmu pengetahuan mengenai tamadun Islam.

Steve McCurry dikenali di seluruh dunia sebagai salah seorang jurugambar terbaik pada hari ini. Beliau telah memenangi pelbagai anugerah tertinggi bidang foto. Terkenal dengan fotografi berwarnanya yang menggamit perasaan, McCurry merakamkan pergelutan dan kebahagiaan manusia. Beliau mencari dan menemui pemandangan yang sukar dilupakan, kebanyakan dari hasil karyanya telah menjadi ikon zaman moden. Dilahirkan di Philadelphia, McCurry merupakan graduan Universiti Pennsylvania State. Selepas berkhidmat di sebuah akhbar selama dua tahun, beliau berhijrah ke India untuk bekerja sebagai jurugambar bebas. Di India, beliau belajar untuk memerhati kehidupan. Beliau mendapati bahawa, jika seseorang itu bersabar, orang di sekelilingnya akan mula melupakan lensa kamera lalu menampilkan diri mereka yang sebenar. McCurry didorong oleh sifat ingin tahu dan kagum terhadap dunia dan insan-insan di dalamnya. Beliau mempunyai kebolehan luarbiasa untuk menjangkaui batasan bahasa dan budaya demi merakamkan cerita pengalaman manusia.

Satu Pegangan: Pengembaraan Steve McCurry di Dunia Islam

Manusia menarik perhatian Steve McCurry. Biarpun pandangan beliau mengenai agama jarang diperkatakan tetapi kepercayaan yang sering mengiringi perjalanan beliau ialah Islam. McCurry jarang menonjolkan elemen agama dalam kehidupan seseorang Muslim., tetapi hakikatnya keseluruhan hidup mereka adalah berkisar tentang agama. Apa yang dapat dilihat dari karyanya merupakan luahan peribadatan secara tidak formal, seperti gambar seorang pembuat batu-bata yang sedang berdoa di tempat kerjanya yang berhabuk. Keadaan latar belakangnya bukanlah gambaran mengenai Islam seperti biasa, begitu juga dengan si pelaku.

Inilah beberapa teks mengenai beliau yang ditulis pada pamplet yang dibekalkan kepada saya sewaktu memasuki pintu masuk ke Muzium tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan