Ahad, 11 Julai 2010

Antara Percaya ataupun Tidak????

Ramai kalangan masyarakat pelik dan takjub(hairan) apabila memikirkan seekor sotong yang bernama Paul mampu menilik kemenangan antara perlawanan bola sepak piala dunia yang baru berakhir hari ini.
Paul si sotong peramal adalah seekor sotong yang dikatakan dapat meneka dengan tepat keputusan perlawanan bola sepak Piala Dunia FIFA 2010 di Afrika Selatan, selalunya dalam perlawanan yang melibatkan pasukan Jerman. Sotong yang dipelihara dalam akuarium dilaporkan dapat menelek nasib pasukan bola sepak Jerman sebanyak 7 kali dan berkesudahan Jerman kalah kepada Sepanyol tetapi menang dengan Uruguay untuk memperoleh tempat ketiga.
Bak kata tajuk sebuah rancangan TV Malaysia, "Pelik tapi benar". Hampir kesemua perlawanan yang ditekanya benar belaka. Hal ini tentunya mengembirakan ahli judi. Tak perlu susah-susah untuk pergi ke bomoh, dukun, bertapa dikubur dan sebagainya. Hanya menunggu ramalan dari seekor sotong sahaja. Dengar seperti sedikit lucu kan?? Memang ia melucukan, tapi itulah antara peristiwa yang menjadi topik perbincangan utama antara peminat bola sepak seluruh dunia yang berlaku sepanjang tempoh perlawanan.

Paul menetas dari telurnya di Pusat Hidupan Laut Weymouth, England sebelum dipindahkan ke cawangannya di Oberhausen, Jerman.Nama Paul diambil sempena tajuk sebuah sajak oleh penulis buku kanak-kanak Jerman, Boy Lornsen: Der Tintenfisch Paul Oktopus. Menurut pengarah hiburan Pusat Hidupan Laut, Daniel Fey, Paul sudah pun menunjukkan kepintarannya sejak kecil lagi:

Terdapat sesuatu mengenai cara ia melihat para pengunjung kami semasa mereka datang melihat ke dalam tangkinya. Ia begitu luar biasa, jadi kami cuma mencari apa bakat semula jadinya.

Sotong ini diletakkan dalam sebuah akuarium. Di dalamnya ada dua kotak bendera iaitu bendera Jerman dan bendera pasukan lawan; kedua-dua kotak tersebut berisi makanan. Kotak pertama yang dipeluknya itu dikatakan mewakili pasukan yang diramalkan akan menang. Sebelum ini Paul juga pernah digunakan untuk meramal keputusan perlawanan bola sepak UEFA Euro 2008, di mana 4 daripada 6 ramalannya yang melibatkan pasukan Jerman adalah tepat. Rekod ketepatan 100% ramalan keputusan Piala Dunia 2010 menjadikan Paul seekor haiwan selebriti

Piala Dunia FIFA 2010

Paul setakat ini sudah pun meramal pemenang bagi tujuh perlawanan Piala Dunia FIFA 2010 yang melibatkan pasukan Jerman setakat ini, iaitu perlawanan menentang Australia, Serbia, Ghana, England, Argentina, Sepanyol dan Uruguay. Ramalannya yang mengatakan pasukan Argentina akan kalah menyebabkan chef berbangsa Argentina bernama Nicolas Bedorrou menjadi marah dan menghantar resepi masakan sotong kurita di laman Facebook.

Memang ramai orang yang mahu makan sotong kami tapi dia tidak malu dan kami berada di sini untuk menjaganya. Dia akan bertahan.

Oliver Walenciak (penjaga Paul)

Paul dengan tepat telah meramal keputusan peringkat separuh akhir, dengan meramalkan bahawa Sepanyol akan menang. Penyokong Jerman pada awalnya berharap agar ramalannya itu tidak tepat sebagai mana semasa perlawanan akhir UEFA Euro 2008 tetapi malang sekali mereka dikecewakan dengan ramalan yang tepat itu. Ramalan tersebut membawa kepada ugutan bunuh memandangkan ada di kalangan penyokong Jerman yang mahu Paul dimasak dan dimakan. Sebagai tindak balas, Perdana Menteri Sepanyol Jose Zapatero sambil bergurau menawarkan untuk menyediakan perlindungan rasmi buat Paul, manakala Menteri Industri Miguel Sebastian menawarkan kediaman yang selamat untuk Paul di Sepanyol.

Sebagai umat Islam,adakah kita diperbolehkan mempercayainya? Sudah tentu jawapannya tidak. Walau setepat mana sekalipun ramalan seekor sotong yang tidak berakal itu. Kita tidak boleh mempercayainya kerana kita meyakini bahawa tiada siapa yang mampu mengetahui masa hadapan kecuali Allah s.w.t sahaja. Termasuklah jin dan malaikat sekalipun kecuali yang dikhabarkan oleh Allah s.w.t.

Sekiranya mereka mempercayai sungguh-sungguh bahawa binatang itu mampu meramal. Maka kita termasuk orang yang tidak berakal kerana mempercayai binatang yang tidak berakal. Kemungkinan apa yang diramalnya itu adalah suatu kebetulan sahaja.

Kepercayaan seperti ini adalah syirik. Ia seperti kita mempercayai dukun,bomoh,tukang tilik dan sebagainya. Dalil akan saya bawa pada tulisan saya seterusnya. Selamat membaca dan beramal. Waallu'alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan